Vanaf donderdag 12 september lanceert NRC een nieuwe wekelijkse economiepodcast Zo simpel is het niet, waarin Marike Stellinga en Maarten Schinkel de invloed van economie op de samenleving bespreken.
Niets is wat het lijkt in de economie. De realiteit verrast altijd. NRC-redacteuren Marike Stellinga en Maarten Schinkel gidsen je elke week langs dubbelzinnige cijfers en de economische krachten die ons leven beïnvloeden, en helpen je onderscheid te maken tussen waan en werkelijkheid. Zo simpel is het niet is elke donderdag te beluisteren in de verschillende podcastapps.
Wie profiteert er van (massa)toerisme? Waarom moet de staatsschuld klein blijven – of is dat helemaal zo belangrijk niet? Krijgen we ooit weer een normale woningmarkt? Wekelijks onderzoeken economieredacteuren Marike Stellinga en Maarten Schinkel de cijfers achter het nieuws en de invloed van economie op de samenleving.
Hoofdredacteur Patricia Veldhuis over Zo simpel is het niet: “We zijn heel blij dat NRC-journalisten Marike Stellinga en Maarten Schinkel in onze nieuwe podcast Zo simpel is het niet voortaan elke week de grote vraagstukken van onze tijd bespreken. Stellinga en Schinkel hebben een uniek talent om ontwikkelingen in economie en maatschappij uiteen te zetten, feiten te onderscheiden van meningen en dit alles glashelder te duiden – ook voor niet-economen. Het zijn bovenal journalisten die niet bang zijn om de diepte in te gaan of om van mening te veranderen. Hun aanstekelijke energie klinkt in elke aflevering door, of ze het nu hebben over goedkope Chinese stekkerauto’s of de Miljoenennota.”
“Economie is en blijft één van de belangrijkste pijlers van NRC”, aldus commercieel directeur Madelon Fortuin, die ook uitkijkt naar deze lancering. “Zowel in de krant, digitaal en nu via audio blijft berichtgeving over Economie onverminderd veel. We nemen daarmee binnen het Nederlandse medialandschap een onderscheidende positie in.
De lancering van de podcast Zo simpel is het niet biedt extra ruimte voor adverteerders om pre-rolls in te zetten. Deze podcast-pre-rolls bij NRC hebben bewezen effect. Zo heeft het effectonderzoek dat we samen met Mindshare doen uitgewezen dat een podcast-pre-roll bij NRC dubbel zoveel impact genereert als audio-spots in conventionele radioreclameblokken”